pondělí 11. ledna 2016

3 nejlepší knihy, které jsem v roce 2015 přečetl

Rok se s rokem sešel a máme tu již tradiční přehled 3 knih, které se mi v uplynulém roce nejvíce líbily (klidně si připomeňte ten minulý). Rozhodl jsem se, že měsíčně přečtu alespoň jednu knihu. Nakonec jsem jich v roce 2015 přečetl 17, většina z nich byla o křesťanském vůdcovství a běhání. V součtu to dává 4 038 stránek. A nyní prosím potlesk pro následující tituly, které se u mě dostaly na stupně vítězů:

1) Bill Hybels: Zjednoduš svůj život

O knize jsem se dozvěděl na jedné modlitební konferenci. Zaujala mě svým názvem, a tak jsem se s chutí pustil do čtení. Autor je dlouholetým pastorem církve Willow Creek v Chicagu a živí se i tím, že cestuje různě po světě a vyučuje vedoucí v různých oborech o tom, jak být efektivní. Velkým kladem knihy je autorova upřímnost – nebojí se psát i o svých selháních a vyvozuje z nich hluboké duchovní pravdy čtivým a praktickým způsobem. V deseti kapitolách je čtenář veden k tomu, aby se zamyslel nad různými oblastmi svého života s cílem je zjednodušit. Kniha mi hodně pomohla ujasnit si některé věci a učinit důležitá rozhodnutí. Rozhodně nelituji toho, že jsem si knihu koupil. Doporučuji ji každému, kdo chce svůj život prožít naplno!

2) Rick Warren: Cílevědomá církev

Na tuto knihu jsem si již dlouho brousil zuby, protože zakládání nových sborů je téma, které dlouhodobě ve mně rezonuje. Z knihy jsem nadšený! Autor totiž velmi prakticky popisuje, jak přemýšlí o sboru, který založil, počínaje definováním Božích záměrů pro církev, ze kterých odvozuje vizi pro sbor, až po uvolnění zralých služebníků. Předkládá důležité otázky, které by si měli položit všichni vedoucí sboru, pokud chtějí jako sbor pracovat efektivně. Kniha je velmi inspirativní pro vytváření plánu, jak nekřesťana přivést k Ježíši a podporovat jeho růst, aby svým životem odrážel Boží charakter. Rozhodně by však bylo chybou v knize zmíněné principy slepě kopírovat. Jde spíše o to najít způsob, jak je aplikovat v české kultuře, ve vlastním sboru. K tomu také autor opakovaně vybízí. Myslím si, že knihu by si měl přečíst každý, kdo chce Bohu sloužit co nejlépe! Těším se na diskusi, kterou tato kniha jistě zažehne mezi vedoucími v Maranathě!

3) Scott Jurek: Jez a běhej (moje nečekaná cesta k úspěchu na ultramaratonu)

Tuto knihu mi doporučil kamarád - vášnivý lezec a běžec. Protože se o běhání od roku 2014 taky zajímám, máme společné téma a doporučil mi tuto knihu i kvůli vegetariánským receptům, které ho často inspirují. Autor popisuje svůj životní příběh, jak se postupně stal ultramaratoncem a veganem. V průběhu života se rozhodl stát se profesionálním běžcem, v knize se svěřuje se svými zápasy a objevy týkající se vytrvalosti i zdravého životního stylu. Kromě toho také popisuje svou touhu prožívat stále větší duchovní naplnění, kterého chce díky ultramaratonům a související intenzivní námahou dosáhnout. Autor píše otevřeně a poutavě o svém hledání, pokorně o svých úspěších, nezapomíná oceňovat i své soupeře a snaží se od nich poučit. Velký přínos knihy vidím v jejím potenciálu nadchnout pro běhání a pro zdravý životní styl. Z knihy ovšem také plyne poučení, že běhání (či obecně kariéra) by nemělo mít větší prioritu než rodina – autorovi se totiž kvůli běhání rozpadlo manželství. Celkově se ovšem jedná o velmi poučnou a přínosnou knihu, kterou nemám problém komukoliv doporučit.

A jaké knihy jste v roce 2015 přečetli vy?
Co byste mi doporučili?

 

3 komentáře:

  1. Určite bych doporučil ,, Krok k úspechu" od Dominika Smreka a ,, Umění slovní sebeobrany" od Matthiase Nollkeho.

    OdpovědětVymazat
  2. Hezky napsané a díky za tipy :)

    OdpovědětVymazat

Všechno, co ti srdce káže,
piš do komentáře ;)