pátek 25. března 2016

Bláznivé svátkořečení?

Občas slýchávám rčení, že pátek je bláznů svátek. Přemýšlím-li o velikonočním Velkém pátku, v srdci mi rezonují slova apoštola Pavla o tom, že Ježíšovi následovníci věří bláznivé zvěsti. Totiž, zvěst o kříži, o Ježíšově vzkříšení, je jádrem křesťanství a jsem rád, že se nikomu dosud nepodařilo spolehlivě vyvrátit věrohodnost Ježíšova zmrtvýchvstání. Naopak, přijde mi skoro až úsměvné, že údajně velmi ateistický český národ si vybral Velký pátek jako svůj další státní svátek!

Platí-li slova Benjamina Kurase o tom, že typický Čech má rád pohodičku a s ní  související státní svátky (poněvadž se nemusí do práce, tedy většinou), je pro mě pochopitelnější toto prohlášení Velkého pátku za svatý svátek.

Přejeme si svatý klid, svatý pokoj, zoufalci vykřikují: „Dej mi už konečně svátek!“ A ejhle, máme tu další, dokonce státem schválený! A já se ptám: Jak s tímto dnem naložíme? Možná hádám správně, že mnozí lidé se začnou chovat jako blázni a kopnou do sebe omamné látky, aby se následně po vystřízlivění cítili jako mrtví, co o průběhu minulé noci prd ví...

Srovnejme tento scénář s  tím, jak Pán Ježíš prožíval svoje poslední chvíle před smrtí na kříži. Mnozí ho považovali za blázna, posmívali se mu, ale On dále všechno trpělivě snášel. Svým božstvím si to utrpení nijak nezlehčoval, nebyl to Einstein, co řeší rovnici 1 + 1 = ?, ale naopak – musel podle mě čelit ještě většímu pokušení než kdokoliv z nás, protože kdykoliv si mohl situaci ulehčit použitím svých božských schopností…

A Pán Ježíš šel ještě dál! Když už visel na kříži a podávali mu na yzopu omamnou látku, aby tolik necítil bolest, odmítl ji, aby „vypil pohár utrpení až do dna“. V Getsemane se totiž rozhodl pokračovat ve svém úkolu a věřím tomu, že žádným způsobem si to nechtěl ulehčit.

Ano, Velký pátek je podle mě bláznů svátek, protože pokud vzkříšený Kristus se svou bezhraniční, odvážnou, bláznivou láskou žije v nás, nemáme důvod se bát ukazovat našimi životy, v čem spočívá skutečné bláznovství – umírat sami sobě opravdu důsledně, aby se Duch Kristův mohl skrze nás naplno projevovat!

Žádné komentáře:

Okomentovat

Všechno, co ti srdce káže,
piš do komentáře ;)